fbpx

Omega-3-fettsyror

– vad är det?

Omega-3 är fleromättade fettsyror som är nödvändiga för en bra hälsa. Det är viktigt att välja rätt livsmedel och kosttillskott för att få i sig alla hälsosamma fettsyror, eftersom våra livsmedel innehåller olika typer och mängder av fettsyror.

Det finns också en stor skillnad på hur bra din kropp kan ta upp de olika omega-3-fettsyrorna. Läs me

Naturligt og Bæredygtigt Omega-3

Naturligt och hållbart

För dig och vår natur

Spar op til 25% på alle ordre

Spara upp till 25%

Få rabatt på alla beställningar

Du får altid Gratis fragt

GRATIS frakt

På alla beställningar

Omega-3-fettsyror

Omega-3 är en förkortning av omega-3-fettsyror. Omega-3-fettsyror är fleromättade fettsyror som är livsnödvändiga för en normal kroppsfunktion. För att bibehålla en sund kropp och därmed god hälsa, måste din kropp dagligen få omega-3.

De hälsosamma fettsyrorna tas upp genom kost eller kosttillskott. Olika livsmedel innehåller olika typer och mängder av omega-3-fettsyror. Läs om de olika omega-3-källorna här.

Typer av omega-3-fettsyror

De tre huvudsakliga typerna av omega-3-fettsyror är ALA (alfa-linolensyra), DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra).

ALA är växtbaserad omega-3 medan DHA och EPA förekommer främst i animaliska omega-3-källor. ALA är en äkta essentiell fettsyra. Detta innebär att kroppen inte kan producera den och den måste alltså tillföras genom kosten. I kroppen omvandlas ALA till EPA och DHA, men endast i mindre omfattning. Kroppen kan i mycket låg grad producera DHA och EPA.

För att få tillräckligt av DHA och EPA måste vi få ytterligare fettsyror från vår kost eller via kosttillskott. Den huvudsakliga källan till dessa två omega-3-fettsyror är animaliska livsmedel och särskilt fet fisk som är rik på EPA och DHA.

Omega-3 er godt for hjerte sundhed

Omega-3-fettsyror i krill

Fettsyrorna EPA och DHA finns också i krill. Den stora skillnaden mellan vanlig fiskolja och krillolja är att omega-3-fettsyror i krill är huvudsakligen bundna till fosfolipider.

Fosfolipider är fetter som är mer biotillgängliga än triglyceriderna i fiskolja. Fosfolipiderna är vattenlösliga och kroppen tar upp dem direkt från tarmen. Din kropp kan alltså ta upp fettsyror som är bundna till fosfolipider på ett enklare sätt än fettsyror som är bundna till triglycerider.

Fosfolipidbunden omega-3 utnyttjas också bättre i kroppens celler. Fosfolipiderna binder omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i cellmembran i våra olika vävnader och organ. Detta ger cellerna elasticitet, styrka och ser till att cellerna gör ett bättre jobb. Avfallsämnen och cellprodukter från cellerna separeras enklare, medan näringsämnen och signalsubstanser snabbt tas upp av våra celler.

Fosfolipidbunden omega-3 i krill är en given källa för att säkra din kropp de nyttiga fettsyrorna och en god hälsa.

Bedst i test af krill olier 2019

Bäst i Test av krilloljor 2019

Vi jämför de mest sålda krilloljorna utifrån deras innehåll. 

Hvad er omega-3 godt for?

Krillolja eller fiskolja?

Varför är krillolja bättre än fiskolja för dig?

Hvad er krill olie?

Vad är krillolja?

Vad är krillolja och vilka är de hälsomässiga fördelarna?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om häls

Få tips och artiklar om hälsa från vår egen nutritionist en gång i veckan samt hälsosamma recept och mycket mer. Prenumerera nu.

vipra | natural choices ApS

Kosttillskott ska alltid vara 100% naturliga, ha höga värden och ge dig det bästa resultatet. Dessutom ska produkterna vara helt rena och fria från skadliga ämnen, 100% hållbara och så skonsamma mot miljön som möjligt. Det tycker i alla fall vi.

ECO-Harvesting sikre 100% mod bifangst

Information

Kontakta oss

kontakt@vipra.dk
vipra | natural choices ApS
Søndergade 11, 4
8000 Aarhus C
Danmark

Följ oss idag

Betalningsalternativ

Hurtigt check-ud med Google Pay
Klarna Betalningsalternativ